Śruba, Screw, Korean Spin – Jak się nauczyć?

Śruba jest już zaawansowanym trickiem, nauka często zajmuje tygodnie a nawet miesiące. Jest to przy tym moim zdaniem jeden z najważniejszych tricków slalomowych. Dlatego postaram się wam wyjaśnić jak się za niego zabrać i mam nadzieję, że dzięki temu nauczycie się go o wiele szybciej.

Odmian śrub jest wiele, jednak nauka części z nich jest zbliżona do siebie. W tym artykule zajmę się czterema podstawowymi czyli Toe Toe Screw i Heel Toe Screw w wersji zarówno crossed jak i uncrossed.

Podział ze względu na koła, na których jest jeżdżona:

  • Toe Toe Screw – śruba jeżdżona na dwóch przednich kołach.
  • Heel Toe Screw – śruba jeżdżona na przednim kole u jednej rolki I tylnym u drugiej.
  • Heel Heel Screw – zdecydowanie najcięższa ze śrub, zasługująca na osobny artykuł.

Podział ze względu na sposób omijania kubków:

  • Crossed Screw to śruba w której każdy kolejny kubek omijany jest pomiędzy nogami.
  • W Uncrossed Screw w trakcie obrotu wyjeżdża się delikatnie poza tor ale po zakończeniu każdego obrotu wraca się w linię kubków.

Ze względu na kierunek obrotu, wyróżnia się jeszcze Backward Screw.

  1. Równowaga na palcach oraz palcu i pięcie

Pierwsza rzecz jaką musicie opanować zanim zabierzecie się za właściwą naukę śruby, to bardzo dobra równowaga przy jeździe na dwóch kołach – przednim i tylnym oraz dwoma przednimi. Oto lista tricków, które mogą wam pomóc:

Bardzo wskazane jest umieć je wszystkie zanim przejdziecie do kolejnego kroku.

  1. J-Turn pozycja.

J-turn

Następna rzecz jaką należy wyćwiczyć, to prawidłowa ułożenie nóg i ciała w pozycji J-turn.  Jest to pozycja w której nogi są skrzyżowane, obrócone palcami do siebie  a przy tym ułożone zupełnie prostopadle, dokładnie jak na zdjęciu powyżej, pod numerem 2.

Jednak same nogi to za mało, bardzo ważne jest ułożenie górnej części ciała w prawidłowy sposób. Plecy muszą być wyprostowane, a ciężar ciała powinien być rozłożony równo pomiędzy nogami.  Ciało nie powinno się wyginać, ani przechylać na żadną stronę.

Poniższy filmik wyjaśnia jak wyćwiczyć prawidłową pozycję:

Kolano zablokowane w kolanie, to taki skrót myślowy, oznaczający że kolana mają być złączone ze sobą, jedno pod drugim ;).

  1. J-turn Obrót.

Kiedy już wyćwiczycie pozycję na tyle, że łatwo wam jest utrzymywać w niej równowagę, możecie daleko odjechać nogą od nogi i zachowujecie prawidłową pozycję ciała. Możecie zacząć ćwiczenia nad obrotem:

  1. Wejścia do J-turna i śruby

Jest wiele wejść do J-turna i Śrub, każdy ma swoje ulubione, dlatego pokażę wam aż trzy różne. Mniej i bardziej agresywne. Jednak wejść jest znacznie więcej,

Pierwsze łagodne wejście z jazdy tyłem, z przejechaniem nogą na palcu, łatwe w kontrolowaniu i powtarzalności.

Drugie, bardziej agresywne z przerzuceniem nogi w powietrzu, zapewnia większą prędkość obrotową na początku, ale jest trudniejsze do kontrolowania.

Trzecie wejście to tak naprawdę drugie, przesunięte znacznie bardziej do przodu względem linii kubków, przez co jedziemy z drugiej strony toru, dlatego też nadaje się tylko do śruby „crossed”.

  1. Śruba

Kiedy już znajdziecie „swoje wejście” i opanujecie J-turn na tyle, żeby za każdym razem płynnie, jednym ruchem robić przynajmniej 3/4 obrotu, możecie zacząć próby ze śrubą. W teorii jest to dość proste, wystarczy podnieść nogę, która do tej pory jechała na całej stopie, na palec lub na piętę. Problem zaczyna się gdy chcemy pojechać dalej a nie obracać się w miejscu. Jest to najtrudniejszy element do którego niestety jest najmniej wskazówek, dwie najważniejsze to:

  • Ramiona zawsze muszą wyprzedzać obrót, można sobie pomóc w inicjowaniu kolejnego obrotu delikatnym szarpnięciem ramionami lub/i zbliżeniem ich do tułowia.
  • Inicjowanie kolejnego obrotu powinno się wiązać z delikatnym oddaleniem rolek od siebie (pogłębieniem skrzyżowania), gdyż po obrocie samoistnie będą się do siebie przybliżać.

Na zakończenie życzę wam jak najszybszej i owocnej nauki tego tricku, nie zrażajcie się początkowymi niepowodzeniami, to trick, któremu trzeba poświęcić trochę czasu. Przepraszam też za taką sobie jakość filmików ;). Jeśli macie jeszcze jakieś dodatkowe pytania, zapraszam na naszą grupę FB: https://www.facebook.com/groups/1390744797659625/

Comments