Jak przygotować się do startu w Classic Slalomie?

Postanowiłem kontynuować artykuły na temat przygotowania się do zawodów. Dziś pod lupę wziąłem Classic Slalom, który choć bardzo przyjemny dla widowni, to ma sporo niuansów które utrudniają dobre przygotowanie się do niego mało doświadczonym slalomistom. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże się odpowiednio przygotować do startu w Classicu nie jednemu zawodnikowi.

Podstawowe informacje

Czas przejazdy od 1 minuty 45 sekund do 2 minut.

Minimalne wymagania do tricków technicznych to 4 kubeczki lub w wypadku tricków obrotowych 3 obroty.

Można uzyskać 50 pkt za technikę oraz 50 pkt za wyraz artystyczny, z tym że punkty za wyraz artystyczny są powiązane z punktami za technikę i nie mogą wyjść poza widełki +/- 10 punktów od oceny technicznej.

Na wyraz artystyczny składa się dopasowanie do muzyki oraz styl przejazdu w tym „kontrola ciała” czyli to co dzieje się od pasa w górę ;).

Punkty karne przyznawane są:

  • 0,5 pkt za potrącenie kubeczka
  • 0,5 pkt za ominięcie kubeczka
  • 10pkt za niezmieszczenie się w regulaminowym czasie przejazdu
  • 0,5-1,5pkt za utratę balansu
  • 2,5-3,5pkt za upadek

rzeszow-slalom-battle2013-21

 

Fot. Kuba Urbańczyk – http://kubaurbanczyk.pl/kubamabloga/

Przejazd układaj do muzyki

Wykorzystaj zmiany tempa, podkreślaj ciekawe fragmenty utworu i jego „smaczki”. Najpierw wybierz utwór, potem zacznij układać przejazd. Znalezienie odpowiedniego utworu często zajmuje dużo czasu, nie warto wybierać go pochopnie. Czasem warto się doradzić bardziej doświadczonych slalomistów.

Przejazdu nie układaj na swoje maksymalne tempo

Stres ma spory wpływ na tempo jazdy i ryzyko popełnienia błędu, dlatego lepiej ułożyć przejazd na 90% swojego  maksymalnego tempa jazdy.

Pamiętaj że należy wykorzystać wszystkie kubeczki

Według nowych przepisów należy przejechać pomiędzy wszystkimi kubeczkami. Wystarczy to zrobić raz w przeciągu całego przejazdu, ale jest to konieczne i grozi naliczeniem 0,5pkt karnego za każdy pominięty kubek.

Zaplanuj w przejeździe około 7- 9 trudnych tricków

Nie warto przesycać przejazdu trickami, większość punktów za technikę dostaje się całościowo za technikę przejazdu. Tylko za tricki znacznie powyżej tego uśrednionego poziomu przejazdu doliczane są dodatkowe punkty. Jeśli przesadzisz z liczbą tricków na pewno odbije się to na stylu, wyrazie artystycznym i dopasowaniu do muzyki. 7-9 tricków to moja sugestia oparta obserwacją przejazdów najlepszy szych zawodników. Jeśli dopiero zaczynasz starty w zawodach, masz wolne tempo lub niewystarczający zasób tricków nie staraj się dobić do tych 7 na siłę.

Trudne tricki zaplanuj na 4-6 kubeczków lub 3-4 obroty

W classicu w przeciwieństwie do battle, nie ma znaczenia długość tricku. Żeby trick został „zaliczony” trzeba go wykonać na minimum 4 kubeczkach lub jeśli to trick obrotowy, wykonać 3 obroty. Czasami warto zrobić je na 2 kubeczki więcej jeśli pozwoli lepiej wykorzystać linię kubków, jednak zupełnie pozbawionym sensu jest robienie całej linii jednym trickiem.

Trudne tricki także wykonuj w rytm muzyki

Ma to wpływ na ocenę za technikę.

Staraj się włączyć w przejazd tricki ze wszystkich rodzin

Podobnie jak w battle, brana jest pod uwagę różnorodność tricków, staraj się wykonywać tricki ze wszystkich rodzin to jest:

  • Sittingi (tricki w przysiadzie)
  • Spiny (tricki obrotowe)
  • Jumps (tricki skakane)
  • Wheelings (tricki na jednym kółku)

Szczegółowy wykaz znajdziesz w tabeli tricków.

Nie układaj przejazdu na styk

Najlepsi slalomiści rzeczywiście mają przejazdy ułożone na styk, jednak jeśli dopiero zaczynasz swoje starty w zawodach to lepiej zaplanować sobie krótkie przerwy, żeby w razie problemów móc się z powrotem zsynchronizować z muzyką i uspokoić.

Wyeliminuj bezczynne stanie.

Kiedy pozostajesz poza kubeczkami, na przykład w trakcie takich przerw jakie doradzam w punkcie wyżej, warto zagospodarować ten czas na wzbogacenie „wyrazu artystycznego”. Dobrym przykładem może być niedawny występ Kseniji Komarchuk w Korei, niemal cały czas spędzony poza slalomem został dobrze wykorzystany.

Od czasu do czasu trenuj cały przejazd

Przejazd w Classic slalomie 1 minuty 45 sekund do 2 minut. To zupełnie inny wysiłek niż ten przy trenowaniu krótkich 10-20 sekundowych fragmentów. Jeśli chcesz się do tego fizycznie przygotować, musisz czasami trenować cały przejazd.

Nie zapomnij pokazać, że przejazd się skończył

Przejazd kończy się wraz z końcem muzyki lub gdy wyraźnie to pokażesz. Najbardziej czytelnym znakiem jest złożenie rąk w znak X.

 

Jeśli macie jakieś pytania, uderzajcie na grupę FB Między Kubkami. Na koniec zachęcam do przeczytania pełnych zasad rozgrywania zawodów, dostępnych na oficjalnej stronie wssa, lub jeśli z zasadami jesteś w miarę na bieżąco – do zapoznania ze skrótem zmian na rok 2014 w języku polskim, który zamieściłem na blogu.

Zostaw Komentarz