Omega, Z, Butterfly – jak się przygotować?

Ponieważ zima pewnie nas przetrzyma jeszcze co najmniej miesiąc, a spora część slalomistów nie ma gdzie ćwiczyć gdy za oknem leży śnieg. Postanowiłem póki co kontynuować pisanie artykułów, które możecie wykorzystać ćwicząc w domu. Dzisiaj opiszę jak się przygotować do tricków Omegowych, które są klasyką slalomu.

Uwaga: Będę używał nazw Eagle (międzynarodowa nazwa) i Omega (Polska nazwa) wymiennie.

omegi

Fot: od lewej – pozycja Omega, pozycja Z, pozycja Butterfly

Jak widać na powyższych zdjęciach, Z to Omega z nogami złożonymi razem, tak żeby palce jednej stopy dotykały pięt drugiej. Butterfly natomiast wymaga skrzyżowania nóg i dopiero wtedy ułożenia ich w jednej linii palcami do siebie. Istnieje wersja Butterfly zarówno z podniesieniem rolek na przednie koła, jak i ze wszystkimi kołami jadącymi po ziemi. Każda kolejna pozycja ze zdjęcia jest coraz trudniejsza i wymaga coraz większego rozciągnięcia bioder. Kiedy już się odpowiednio rozciągniecie to sama technika jazdy tricków Eagle-owych nie jest trudna i szybko nauczycie się przejeżdżać nimi całą linię kubeczków.

Jak już wiele razy wspomniałem, jestem zwolennikiem uczenia się tricków z wszystkich możliwych rodzin. Dzięki temu stajemy się dużo ciekawszymi i bardziej uniwersalnymi rolkarzami. Tyczy się to również w/w sztuczek z jednym ale… Bez wdawania się w szczegóły stawiam piwo/cole temu czytelnikowi płci męskiej, który opanuje butterfly na 20 kubeczków. Zaznaczam, że nie jest to nieosiągalne, znam co najmniej trzech rolkarzy, którym się udało ;).

Efka-Z

Ewelina Czapla – Z Eagle – Fot. Kuba Urbańczyk

Jakie ćwiczenia rozciągające wykonywać?

Istnieje dość dużo ćwiczeń, które pomagają w rozciągnięciu do tricków Eagle-owych, najczęściej rolkarze po prostu układają nogi jak do Omegi przytrzymując się barierki lub drzewa dla równowagi i starają się ją pogłębić i wytrzymać w niej jakiś czas. Ja zaproponuję trochę inne ćwiczenia, często wykonywane przez adeptów tańca klasycznego próbujących się rozciągnąć do pozycji baletowych (jeśli poszukacie zdjęć w Internecie, przekonacie się, że to te same ułożenia stóp co przy Omegach)

Frog Stretch:

Filmik na Youtube

  • Klękamy na czworaka w pozycji w której kąt w kolanach wynosi 90 stopni z szeroko otwartymi biodrami.
  • Cofamy powoli pupę do tyłu, utrzymując plecy proste, pozycję przetrzymujemy przez kilka sekund.
  • Powoli wracamy do pozycji wyjściowej
  • Wykonujemy 20 powtórzeń, przy każdym starając się jeszcze bardziej otworzyć biodra (odsunąć kolana od siebie)

Butterfly Stretch:

Filmik na Youtube

  • Siadamy na podłodze łącząc stopy ze sobą
  • Prostujemy plecy
  • Powoli przesuwamy kolana w kierunku ziemi, można sobie w tym pomóc rękami
  • Pozycję przytrzymujemy 20-25 sekund
  • Powoli wracamy do wyjściowej pozycji
  • Powtarzamy ćwiczenie parę razy
  • Im bliżej ciała znajdują się pięty, tym ćwiczenie będzie trudniejsze.

Wykonanie każdego z tych ćwiczeń zajmuje mniej niż 5 minut, nawet jeśli będziecie wykonywać oba z dłuższą – 10 minutową rozgrzewką przed , nie zajmie wam to więcej niż 20 minut dziennie.

Kiedy jest właściwy czas na rozciąganie?

Rozciągać się można w każdym momencie pod warunkiem że jesteśmy właściwie rozgrzani. Najlepiej rozciągać się po zakończeniu jazdy na rolkach, kiedy nasze mięśnie mają wyższą temperaturę, a przez to są bardziej elastyczne i rozciągliwe. To nie tylko ułatwi nam zadanie, ale zmniejszy ryzyko ewentualnych naciągnięć. Jeśli zdecydujecie się na rozciąganie przed jazdą lub w dniu kiedy nie jeździcie nie zapominajcie o co najmniej 5 minutach rozgrzewki.

Jupi-butterfly

Justyna Czapla – Butterfly – Fot. Kuba Urbańczyk

Jak często się rozciągać?

Rozciągać się powinno w sposób systematyczny, najlepiej codziennie lub co drugi dzień. Trzeba też wykazać się  cierpliwością, efekty nie pojawią się od razu lecz przyjdą z czasem. Długie przerwy w rozciąganiu nie są korzystne.

Jeśli macie dodatkowe pytania, to zapraszam na naszą grupę FB.

Na koniec życzę wam wytrwałości i pięknych Omeg na wiosnę!

Comments