Kółka do slalomu – jakie wybrać? (uaktualnienie 2016)

Artykuł uaktualniony na rok 2016

Duża część z was zapewne oczekuje, że czytając ten artykuł dowie się jednoznacznie jakie koła slalomowe są najlepsze. Muszę was nieco zmartwić, ponieważ wybór kół uzależniony jest od osobistych preferencji i rodzaju nawierzchni. Dam wam jednak parę wskazówek co brać pod uwagę przy zakupie, podam moje ulubione koło slalomowe oraz zestawienie wszystkich polecanych przeze mnie kół.

Słowniczek

Hub – środek, rdzeń koła

Poliuretan – materiał, z którego wykonane są wszystkie koła do rolek, jak wiecie nie istnieją kółka kauczukowe ;)

Twardość teoretyczna

Wiele osób porównuje koła poprzez teoretyczną twardość opisaną w skali A. Takie porównania mają sens tylko gdy porównujemy koła od jednego producenta, gdyż na zachowanie się koła, jego przyczepność, toczenie się i wytrzymałość wpływa także profil, kształt huba, czy też procesy technologiczne prowadzące do uzyskania odpowiedniej „mieszanki” poliuretanu. Traktujcie więc informację o twardości jako dodatkową informację a nie jako czynnik decydujący przy zakupie!

Wytrzymałość kół i „grubość” uretanu

Tak jak pisałem w artykule Jak dbać o kółka slalomowe, lepiej jest zaopatrywać się w tańsze koła i wymieniać je częściej niż kupić drogie rewelacyjne koła i dojeżdżać je do gołego huba (plastikowego środka koła). Dlatego nie powinniście się nadmiernie martwić o to, czy hub nie jest za duży i czy koło się przez to zbyt szybko nie zużyje. Ja zmieniam koła po zużyciu około 5mm średnicy, kiedy profil koła się spłaszczy. Możliwe, że jestem przy tym nieco nadgorliwy ;), jednak nie polecam nie polecam jeżdżenia na kołach, które straciły ponad 10mm ze średnicy. Takie koła lepiej oddać znajomym jeżdżącym rzadko i rekreacyjnie. Pamiętajcie, że koła są znacznie ważniejszym elementem rolki niż łożyska, jeśli macie inwestować w jedną z tych dwóch rzeczy, to lepiej przeznaczyć pieniądze na zakup lepszych kół lub ich częstsze wymienianie.

Profil

profil kół

Fot: Po lewej koło o ostrym profilu, po prawej o profilu okrągłym

Koła o ostrym profilu mają lepsze toczenie, przez co łatwiej utrzymać na nich prędkość przy trickach wheelingowych, jest to naprawdę odczuwalna różnica. Jeżeli zaczęliście ćwiczyć wheelingi zdecydowanie polecam zakup takich kół, gdyż ułatwią Wam one treningi. Koła o okrągłym profilu są stabilniejsze, dzięki temu mają wielu zwolenników wśród jeżdżących freeride. Jeżeli łączycie slalom z jazdą po mieście i dużo skaczecie to mogą okazać się lepszym wyborem. Ponadto trochę lepiej sprawują się na trudnych chropowatych nawierzchniach.

Osobiście zdecydowanie wolę koła o ostrym profilu, a moim ulubionym kołem jest spadkobierca kół Matter FSK F1 czyli Undercover 86A Bullet Radius. Poniżej znajduje się pełne zestawienie polecanych przeze mnie kół slalomowych.

Polecane koła, z podziałem na rodzaje nawierzchni (kolejność alfabetyczna)*:

Koła na trudne, chropowate i podziurawione nawierzchnie (Koła miękkie, zapewniające swego rodzaju „tłumienie”)

Hyper Concrete, Undercover 84A Full Radius

Koła na dobrą nawierzchnię (Koła o bardzo dobrym, szybkim toczeniu)

Hyper Create, Seba Deluxe, Seba WhiteUndercover 86A Bullet Radius, Undercover Bullet Radius 88A

Rozwiązania budżetowe

W obecnej ofercie producentów ciężko znaleźć budżetowe koło, którego cena i jakość zachęcałyby do zakupu. Jedyne koło, które można uznać za budżetowe i które mógłbym polecić to Powerslide Spinner, jednak nie jest to duża oszczędność. Komplet 8 kół spinner kosztuję około 180zł, podczas gdy np. Hyper Concrete/Create lub zeszłoroczne koła Matter (sprzed rebrandingu do nazwy Undercover) można dostać już za 240zł.

*Na granatowo wyróżnione są koła o okrągłym profilu, na bordowo koła o ostym profilu.
Koła undercover mają nazwy uzależnione od rozmiaru, 72mm to „Wolf”, 76mm to „Deer” a 80mm to „Tiger”

Jeśli macie pytania, lub potrzebujecie pomocy z wyborem koł, zapraszam na grupę FB MiędzyKubkami.

 

Comments