Jak przygotować się do startu w battle

Battle jak to już pisałem w artykule battle vs classic, jest najpopularniejszą formą rozgrywania zawodów w Europie. Jest też przyjazna dla mało doświadczonych czy też startujących pierwszy raz zawodników. W dzisiejszym artykule przedstawię kilka rad, zarówno dla początkujących jak i bardziej zaawansowanych slalomistów, jak się do startu w battle przygotować, jak ułożyć przejazdy i nad jakimi elementami warto pracować.

Podstawowe informacje:

  • Każdy przejazd trwa 30 sekund. Zawodnik w danej rundzie ma 2-3 przejazdów, w rundach finałowych także last trick, czyli dodatkowy przejazd w którym wykonuje się jeden trick, lub kombinację podobnych tricków.
  • Czas liczony jest od momentu wjechania w slalom.
  • Przejazdy w tej samej rundzie powinny się różnić od siebie, nie warto powtarzać tricków. Jednak w kolejnych rundach można jeździć te same przejazdy.
  • Nie trzeba korzystać ze wszystkich linii kubków, nie trzeba przejeżdżać wszystkich kubeczków w linii.
  • Spośród 3-4 startujących rolkarzy 2 przechodzi dalej, wyjątkami są wczesne rundy kwalifikacyjne na dużych imprezach, wtedy czasem kwalifikuje się tylko jedna osoba z grupy.
  • Sędziowie nie wystawiają oceny punktowej, odbywa się bezpośrednie porównanie zawodników i na tej podstawie podejmują decyzję o tym kto przechodzi dalej.
  • W battle nie ma kar za potrącenie kubeczka czy też upadek, przy potrąceniu trick jest liczony jako wykonany na mniejszej odległości (jeśli wykonując trick na 8 kubeczków strąciłeś 2, trick jest liczony jako wykonany na dwóch)

battle-warsaw-2013-31

Fot: Kuba Urbańczyk – http://kubaurbanczyk.pl/kubamabloga/pl

Porady:

Najtrudniejsze tricki w Twoim repertuarze wykonuj na jak największej liczbie kubeczków i/lub łącz w kombinacje.

To najważniejszy punkt, w battle trzeba pokazać swój poziom techniczny, jest to najważniejszy czynnik wpływający na ocenę.

Staraj się umieścić w swoich przejazdach tricki ze wszystkich rodzin:

  • Spins – tricki obrotowe np: volte’y, j-turny, śruby, chickeny, siódemki
  • Sittings – tricki w przysiadzie np: footgun, christie,
  • Jumps – tricki skakane np: X-jump, Wiper, Toe Wiper
  • Wheelingi – tricki na jednym kole np: wheeling, backward wheeling, Nowiper

Pomiędzy trudnymi trickami i kombinacjami pokaż ładny, zróżnicowany freestyle.

Jeśli będziesz jeździć tylko trudne tricki i nic poza tym, lub jeśli twój “freestyle” będzie składał się z samych crossów sędziowie to na pewno zauważą i wpłynie to negatywnie na ich ocenę.

Ułóż sobie plan B

Na pewno będą takie momenty przejazdu, w których łatwo o błąd. Przemyśl co można zrobić kiedy go popełnisz, żeby stracić jak najmniej czasu i nie pozostawić złego wrażenia na sędziach.

Trenuj nie tylko same tricki, przećwicz dobrze całe przejazdy.

To że umiesz dobrze wykonać trick, nie znaczy, że uda Ci się go bez problemowo połączyć z freestyle’m lub wejść w niego w tempie wymuszonym przez freestyle.

Ułóż kilka wersji występu

Zazwyczaj w rundach kwalifikacyjnych są 2 przejazdy po 30 sekund, w pół finałach 3 przejazdy po 30 sekund. W małym finale (o miejsca 5-8) 2 przejazdy po 30 sekund i 30 sekund na last trick. W Finale 3 przejazdy po 30 sekund i 30 sekund na last trick. Dobrze jest być przygotowanym na każdą ewentualność ;).

Tabela trudności tricków skomponowana jest pod classica, nie kieruj się nią na ślepo.

Tabela bierze pod uwagę wykonanie na „minimalną” (4 kubeczki lub 3 obroty) liczbę kubeczków. Są tricki których wykonanie na 20 kubeczków nie sprawia znacznie większej trudności i nie jest znacznie bardziej ryzykowne niż wykonanie na 4-6. Są to przede wszystkich tricki wymagające rozciągnięcia jak omegi(eagle), odwrócone omegi, butterfly, cobra.

rzeszow-slalom-battle-2012-46-800x537

 

Fot: Kuba Urbańczyk – http://kubaurbanczyk.pl/kubamabloga/pl

Porady dla bardziej zaawansowanych:

Pracuj nad tempem jazdy i wykonywania tricków

Czas przejazdu jest ograniczony, najlepszą metodą na zaprezentowanie większej liczby tricków jest szybsze tempo jazdy. Dodatkowo szybkość wykonywania tricków jest też jednym z elementów na który zwracają uwagę sędziowie podczas oceny.

Zadbaj o wykończenie tricków

Trudne tricki z trudnymi wejściami, dobrą kontrolą w trakcie i ładnymi zakończeniami są lepiej oceniane niż przejechane na nieznacznie większą liczbę kubeczków, niedbałe lub kończące się utratą kontroli.

W przejazdach wykorzystaj zarówno przednie jak i tylne koło.

Jeśli jeździsz już tricki na jednym kole, warto pokazać, że umiesz je wykonywać zarówno na “palcu” jak i na “pięcie”. Jeśli któreś z kół idzie Ci zdecydowanie gorzej, to wystarczy, że będzie to jeden dobrze wykonany trick. Pokażesz w ten sposób większą różnorodność.

Myśl taktycznie, kontroluj ryzyko

Kiedy trafia się na zdecydowanie słabszych od siebie przeciwników, można zastąpić najbardziej ryzykowne fragmenty przejazdu. Jeśli trafisz na lepszych od siebie, może bardziej opłacić się postawienie wszystkiego na jedną kartę i próba zrobienia trudnych kombinacji lub tricków, które jeszcze nie zawsze wychodzą na treningach.

Tradycyjnie zapraszam do dyskusji na temat artykułu na grupie FB MiędzyKubkami.