Dlaczego warto się rozgrzewać przed jazdą

Każda aktywność fizyczna – niezależnie czy jest to trening na siłowni, bieganie, czy też w naszym przypadku jazda na rolkach – powinna składać się z trzech podstawowych elementów, są nimi:

  • Rozgrzewka
  • Trening (lub też po prostu jazda, jak ktoś nie lubi słowa trening ;) )
  • Rozluźnienie  i stretching (rozciąganie)

Każdy zapewne słyszał, że rozgrzewka przed wysiłkiem fizycznym oraz rozluźnienie wraz z rozciąganiem po nim są bardzo ważne – niezależnie od tego czy traktujemy ten wysiłek jak trening czy jako rekreację . Niestety wiele osób zupełnie olewa temat, dopóki nie nabawi się kontuzji. W dzisiejszym artykule spróbuję namówić was na to żebyście się uczyli na cudzych, a nie swoich błędach i zaczęli się rozgrzewać już teraz.

A więc do sedna, co zyskasz dzięki porządnej rozgrzewce:

  1. Unikniesz kontuzji
    Mięsień, który długo pozostawał w stanie spoczynku nie jest przygotowany do ciężkiej pracy w pełnym jego zakresie.
    Od kiedy jeżdżę slalom miałem trzy kontuzje – wszystkie trzy wiązały się z mięśniami. Nawet kiedy wydawało mi się, że skręciłem kostkę, okazywało się, że to tak naprawdę naderwanie przyczepu mięśnia. Każdej z tych kontuzji mógłbym uniknąć gdybym wcześniej odpowiednio je rozgrzał.
  2. Przygotujesz serce i układ krwionośny do zwiększonego wysiłku
    Rozgrzewka nie tylko zwiększa tętno, ale także rozszerza naczynia krwionośne w mięśniach dzięki czemu dociera do nich więcej glikogenu oraz tlenu. Pozwoli Ci to uniknąć niecałkowitego spalania i odkładania się kwasu mlekowego, którego nadmiar prowadzi do uczucia zmęczenia i bólu mięśni (wbrew powszechnemu przekonaniu nie powoduje on jednak zakwasów, gdyż jest usuwany z mięśni do dwóch godzin po treningu)
  3. Uwolnisz hormony i glikogen do krwi
    Uwolnienie hormonów i glikogenu w trakcie rozgrzewki, pozwoli Ci ćwiczyć na pełnych obrotach już od pierwszych chwil właściwego treningu.

Jak widzicie korzyści są bardzo wymierne, nie dość, że zwiększycie skuteczność swojego treningu, to jeszcze uchronicie się przed częścią urazów. Czasu tez wiele nie stracicie bo dobrą rozgrzewkę można przeprowadzić  w zaledwie 10 minut. Jednak żeby zmaksymalizować pożytek z niej płynący trzeba się do niej przyłożyć i zastosować do paru zasad:

  • Rozgrzewka powinna być dynamiczna i równie intensywna jak trening, w jej skład mogą wchodzić takie ćwiczenia jak: wymachy rękami i nogami, krążenie nogami i rękami, przysiady, podskoki, kopnięcia, skłony, trucht, skakanka.
  • Powinny się w niej zawierać ćwiczenia wykorzystujący pełne zakres ruchu mięśni (np. bieganie w miejscu z uderzaniem się piętami w pośladki)
  • Rozgrzewka powinna obejmować wszystkie grupy mięśni, można zastosować metodę z lekcji WF-u i rozgrzewać mięśnie po kolei począwszy od górnych partii ciała, a na dolnych kończąc.
  • W trakcie rozgrzewki nie wykonuj rozciągania statycznego czyli takiego z przytrzymywaniem pozycji przez kilka-kilkanaście sekund. Ćwiczenia rozciągające statycznie powinno się wykonywać na zakończenie treningu.
  • Żeby rozgrzewka była prawidłowa, będzie konieczne przeprowadzenie jej w butach – nie na rolkach!

Nie będę w tym artykule umieszczał rozpisanych rozgrzewek, jest tego sporo w internecie.
Link dla leniwych z przykładową rozgrzewką